Lütfen Bekleyiniz...

COVID-19 Dönemi ve Sonrasında Beslenmenin Önemi

COVID-19 Dönemi ve Sonrasında Beslenmenin Önemi
İçindekiler

    COVID-19 Döneminde Beslenmenin Önemi

    Çin'in Wuhan kentinde ortaya çıkıp bütün dünyaya ve ülkemize de büyük oranda yayılan koronavirüs salgını (COVID-19), halk sağlığı için önemli bir tehdit oluşturmakta ve büyük risk teşkil etmektedir. Henüz herhangi bir yiyeceğin veya takviyenin koronavirüsün bulaşmasını engelleyeceği bilgisine ulaşılamamıştır. Ancak yine de COVID-19 dönemi ve sonrasında beslenme, uzmanlar tarafından dikkat çekilen konulardan biri olmuştur. Durum her ne kadar böyle olsa da sağlıklı ve dengeli beslenmek bağışıklık sistemini güçlendirecek ve vücudun direncini her türlü hastalığa karşı artıracaktır. Bu yüzden, günümüzün pandemi şartlarında dengeli ve sağlıklı bir yemek programına sahip olmak büyük önem arz etmektedir.

    COVID-19 Sonrası Beslenme Planı Nasıl Olmalı?

    Öncelikle günümüzün pandemi şartlarında yapacağımız market ziyaretlerini mümkün olduğunca kısa tutmalı, gerek olmadıkça sık sık dışarıya çıkmamalıyız. Marketten veya manavdan alınacak besinler tercih edilirken raf ömrüne dikkat edilmesi faydalı olacaktır. Sürekli markete gitmek zorunda kalmamak için mümkün olduğunca raf ömrü uzun olan yiyeceklerin seçilmesi daha uygun olacaktır. Sağlık Bakanlığı'nın teşvikleriyle beslenme alanında uzman doktorlar tarafından oluşturulan Sağlıklı Yemek Tabağı'na göre, ana öğünlerde hazırlanacak bir tabağın; 1/4'ü sebzelerden, 1/4'ü tahıl ürünlerinden (tam tahıl), kalan kısmı yani yarısı ise eşit parçalar halinde meyvelerden, et, balık, tavuk, baklagiller, süt ürünleri ve yumurta gibi bol proteinli gıdalardan oluşması tavsiye edilmektedir. Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan bu program aslında bize koronavirüs pandemisi döneminde ne denli beslenmemiz gerektiği konusunda bir rehber niteliği taşımaktadır. 

    Yeterli Beslenmezsek Ne Olur?

    Hayatın her döneminde olduğu gibi özellikle günümüzün pandemi şartlarında da yeterli besin almak çok önemlidir. Vücut yeterli besin alamadığı durumda bağışıklık sistemi zayıf düşer ve bu durum virüsleri daha güçlü hale getirir. İnsan bazı durumlarda nereden virüs kapacağı gibi birçok faktörü kontrol edemese de aldığı besinleri kontrol edebilir. Sağlıksız beslenen ve vücutlarını gerekli vitaminlerden yoksun bırakan kişiler hastalıkla enfekte oldukları zaman, iyi beslenen insanlara kıyasla daha büyük zorluklar çekerler.

    COVID-19 Döneminde Ne Tür Besinler Tercih Edilmelidir?

    Yeterli miktarda sebze ve meyve tüketmeye özen gösterilmelidir. İmkânı olan her bireyin günde en az 1-2 porsiyon sebze ile 2-3 porsiyon meyve tüketmesi uzmanlar tarafından önerilmektedir. Böylelikle vücudun vitamin ve mineral ihtiyacı büyük ölçüde doğal yollardan karşılanmış olacaktır. Bunun yanı sıra, meyve ve sebzelerde antioksidan vitaminler bolca bulunduğu için sebze ve meyve tüketmek bağışıklık sistemini çok olumlu yönde etkiler. COVID-19 geçirme riskini düşürecek herhangi bir sebze veya meyve olmasa bile, bu ürünler yemek programına düzenli olarak dâhil edildikleri takdirde, hastalık kapıldığında vücudun hastalığa karşı tepkisi daha dirençli olacaktır. Bu doğrultuda, mümkünse kırmızı et yerine vücutta daha kolay sindirilebilen balık tüketmek daha iyi olacaktır. Bunun yanında balık zengin bir Omega-3 kaynağı olduğundan dolayı vücuda çok yararlı olan bir besindir ve imkânlar ölçüsünde haftada en az iki kere tüketilmesi idealdir.  Protein ihtiyacını karşılamak için ara öğünlerde yoğurt yemek de uygun bir tercih olacaktır. Bunun yanında çeşitli faydalı kuruyemişlerin tüketilmesi vücutta olumlu etkilere sebep olacaktır. Zira ceviz, fıstık, fındık gibi kuruyemişlerde birçok sağlıklı yağ ve E vitamini bulunur. Aynı zamanda bu kuruyemişlerin içerisinde protein de bulunmaktadır. Günlük 1-1.5 avuç kadar kuruyemiş tüketmek idealdir. Aşırı kuruyemiş tüketiminden kaçınılmalıdır; zira içerdikleri yoğun yağ sebebiyle kilo alımına sebep olabilirler.

    Koronavirüsle Enfekte Olan Bir Kişi Nasıl Beslenmelidir?

    Eğer kişi hâlihazırda koronavirüsle enfekteyse, genel olarak aldığı besin miktarını artırmalıdır. Ancak alınan besinler sağlıklı besinler arasından seçilmelidir. Özellikle protein içerek et ve süt ürünleri, balık, yumurta ve lif içeriği açısından zengin olan kuru baklagilleri tüketmeye özen göstermelidir. Enfekte olunan dönemde tüketilen porsiyon miktarı normal dönemde tüketilene göre artış gösterebilir. Zira hastalık vücudu çok yoracağından besin ihtiyacı da artacaktır. Örneğin normalde iki tane yumurta yiyen bir kişi, koronavirüs döneminde bu sayıyı 3-4 yumurtaya çıkarabilir veya 3 dilim peynir tüketen bir kişi 5 dilim peynir tüketebilir. Bunun yanında beyaz undan yapılan ürünler ve abur cubur gibi vücuda pek yararı olmayan ürünler tüketilmemeli, sindirim sistemine gereksiz yük bindirecek yiyeceklerden kaçınılmalıdır. Turunçgiller, brokoli, ıspanak, sarımsak, zencefil, zerdeçal, yeşil çay, ay çekirdeği gibi yiyecekler bağışıklık sistemini güçlendiren besinlerden bazılarıdır ve bu dönemde bolca tüketilmelidir. 

    Koronavirüs Geçirmiş Bir Kişi Nasıl Beslenmelidir?

    Koronavirüs hastalığı bağışıklık sistemini oldukça yormaktadır. Bunun yanında koronavirüs akciğeri büyük oranda zorladığı için hastalığı geçiren kişiler akciğerdeki nem tutulumunu artırmak için günde en az 2,5 litre (10 bardak civarı) su tüketmelidir. Suya ek olarak kefir ve ayran gibi faydalı içeceklerin tüketilmesi de uygundur. Meyve ve sebze tüketimine önem verilmelidir. Tercihe bağlı olarak probiyotikli ürünlere de başvurulabilir. Pancar ve mor havuç gibi mor renkli gıdalar bu süreçte doktorlar tarafından önerilmektedir. Pancarın içinde pancara mor rengini sağlayan "antosiyanin" bulunur ve bu da bağışıklık sistemi için oldukça önemli bir maddedir. Tercihe bağlı olarak haşlanmış veya çiğ olarak tüketilebilir, suyu sıkılabilir veya turşusu yapılabilir. Mor havuçların da aynı pancar gibi bağışıklık sistemini güçlendirici etkisi vardır. Bunların yanında mümkün olduğunca her gün salata ve yeşillik tüketilmelidir. 

    COVID-19 Sonrası Beslenme Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

    Koronavirüs Geçiren Bir Kişi Hangi Besinlerden Uzak Durmalıdır?

    Koronavirüs geçirildikten sonra bağışıklık sistemini güçlendirecek ve vücudun direncini geri toplayacak gıdalar tüketilmelidir. Bu yüzden hamur işleri, beyaz ekmek, aşırı tuz içeren hazır soslar, cips, alkollü içecekler, fast food ürünler ve benzeri sağlıklı olmayan yüksek oranda işlenmiş gıdaları tüketmekten kaçınmak gerekir. Bunların yanında sakatat ürünleri (karaciğer, işkembe, beyin, böbrek), çikolata, kurabiye, krema, pasta, sucuk, sosis, salam, hazır meyve suları gibi bağırsak florasını bozan yiyecek içeceklerden de uzak durulması bağışıklık sisteminin yararına olacaktır.

    Koronavirüse Karşı Hangi Vitaminler Alınmalı?

    Koronavirüsün vücutta oluşturacağı riskleri en aza indirmek veya enfekte olduktan sonra iyileşme sürecini en iyi şekilde atlatmak için vücudun çeşitli vitaminlere gereksinimi vardır. Sözü edilen vitaminlerden en önemlisi D vitaminidir. Vücuttaki D vitamini oranının sık sık kontrol ettirilmesi gerekir ve eğer yeterli D vitamini besinlerle alınamıyorsa takviye gıdalarla alınmalıdır. Vücudun D vitamini ihtiyacını sadece besinlerle karşılamak ne yazık ki mümkün değildir. D vitamini almak için elma, fındık, ciğer, ton balığı, peynir, somon balığı, süt, portakal suyu ve kefir gibi besinler tüketilebilir. Bir diğer önemli vitamin ise ceviz, fındık gibi kuruyemişlerde ve zeytinyağında bulunan E vitaminidir. C vitamini ise bağışıklık sistemini güçlendirir ve günümüz pandemi şartlarında büyük önem teşkil etmektedir. Özellikle de limon, portakal, greyfurt, mandalina ve kivide bolca bulunur.

    Koronavirüste Kaybolan Tat Alma Duyusu Nasıl Düzelir?

    Kimi hastalar tat alabilme duyularının geri geleceğini düşünerek bol şekerli besinler tüketmektedir. Bu doğru olmayan bir davranıştır. Tat alma hissinin kaybolması asıl olarak tat reseptörlerinin işlevini yitirmesiyle ilişkili bir durumdur. Bu reseptörler ise koronavirüs hastalığı vücuttan atıldıktan sonra eski hallerine geri döneceklerdir. Bu sebeple, tat alamama şikâyeti olan hastalar yüksek şeker alımından kaçınmalıdır. Zira bu durum, hastaya faydadan çok zarar getirecektir.


    İlgili İçerikler
    Canlı Destek
    -
    Canlı Destek