Lütfen Bekleyiniz...

Bel Fıtığı Nedir? Nedenleri, Belirtileri ve Korunma Yolları

Bel Fıtığı Nedir? Nedenleri, Belirtileri ve Korunma Yolları
İçindekiler

    Bel Fıtığı (Lomber Disk Hernisi) Nedir?

    Beş adet omur ve diskten oluşan omurganın bel kısmı, vücut ağırlığını en çok taşıyan yerdir. Son derece yaygın bir rahatsızlık olan bel fıtığı (lomber disk hernisi) ise bel bölgesinde yer alan omurgaların arasındaki diskin yırtılıp sinirleri sıkıştırmasıdır. Bel fıtığı, hastalarda genellikle şiddetli bel ağrısına ve bacağa yayılan bir ağrıya neden olur. Bel fıtığı çok ciddi ağrılara sebebiyet verebilir. Özellikle 35-55 yaş grubundaki kişilerde yaygın olarak görülen bu rahatsızlık, halk arasında da oldukça bilinen bir rahatsızlıktır.  Bu nedenle, bel fıtığından korunma yolları bilinçli olunması gereken bir konu haline gelmiştir. 


    Bel Fıtığı Nedenleri Nelerdir?

    Bel fıtığının nedenleri henüz kesin olarak bilinmemektedir. Ancak yapılan araştırmalar, bel fıtığına yol açan bazı faktörlerin varlığı öne sürmüştür. Bunlar arasında en çok ailevi faktörler ve günlük aktiviteye bağlı risk faktörleri öne çıkmaktadır. Diskin dış kısmında bulunan halkanın zayıflaması veya yırtılması sonucu meydana gelen fıtıklaşma, bazı etmenler ile tetiklenebilir. Bu etmenleri ise şu şekilde sıralayabiliriz: 


    İlerleyen yaş ve dejenerasyon
    Aşırı kilo ve obezite
    Ağır yük kaldırmak 


    Bel Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

    Genellikle bacaklara, kalçalara ve ayaklara yayılan bir ağrı ile kendini gösteren bel fıtığı, aynı zamanda şu belirtilere yol açabilir:


    Bacaklarda veya ayaklarda görülen uyuşukluk ya da karıncalanma
    Hareket ederken zorlanma
    Bacaklara ve ayaklara vuran ağrılar
    Eskiye nazaran daha çabuk yorulma
    Kas Güçsüzlüğü
    İdrar tutamama
    Otururken ve yürürken zorluk çekme
    Denge kaybı
    İktidarsızlık


    Bel Fıtığına Ne İyi Gelir?

    Bel fıtığı teşhisi yapılan hastalara yatak istirahati, ağrı kesici medikal tedavi ve hatta bazı durumlarda fizik tedavi uygulanarak iyileşmeleri hedeflenir. Ancak bel fıtığı tedavisi için bu yöntemler yeterli olmayabilir. Bazı vakalarda güçlü ağrı kesicilere bile olumlu dönüş alınmaz. Bu durumda ameliyat seçeneği gündeme gelmektedir. 
    Bunların haricinde, ‘’Bel fıtığına ne iyi gelir?’’ sorusuna cevap olarak şu tavsiyeleri sıralayabiliriz:


    İki kilodan fazla ağırlıklar kaldırılmamalıdır.
    Stresten kaçınmanız gerekir.
    Oturduğunuz zaman bel boşluğunu dolduracak şekilde bir yastık koyabilirsiniz. Ayrıca uzun süre oturmamaya özen göstermelisiniz. Şayet masabaşı bir işiniz varsa, yani uzun süre oturmanız gerekiyorsa her saat başı ayağa kalkmaya ve hafif esneme hareketleri yapmaya gayret etmelisiniz.
    Öne ve yanlara doğru eğilme gibi hareketler yapmamalı, bunlardan mümkün olduğu kadar uzak durmalısınız. Eğer yerden bir şey almanız gerekirse, çömelerek almanız tavsiye edilir.
    Soğukta kalmamaya özen gösterin. Bununla birlikte, açık pencere veya havalandırma önünde durmayın.
    Yukarı doğru uzanma hareketinden kaçınmalısınız. Eğer yukarılardan yani yüksek raftan bir şeyler almanız gerekirse, sandalye ya da merdiven gibi bir şeyin üzerine çıkmanız yapılacak en doğru şeydir. 
    Evde olduğunuz sürelerde yatak istirahati yapmalısınız. Bilinenin aksine çok sert zeminlerde uzanmak zararlı olabilir. Dolayısıyla, çok sert bir zemin yerine kaliteli ortopedik bir yatağı tercih etmelisiniz. Yatış pozisyonu olarak nasıl rahat ediyorsanız öyle yatabilirsiniz.


    Bel Fıtığından Nasıl Korunuruz? Bel Fıtığından Korunma Yolları 

    Bel fıtığından korunmanın yollarını arıyorsanız, işe duruşunuzu düzeltmekle başlamalısınız. Yani, her şeyden önce ilk olarak duruşunuza dikkat etmeniz gerekiyor. Çoğumuz, ne yazık ki anlık rahatımızı düşünerek bel sağlığımıza dikkat etmiyoruz. Özellikle de otururken omurgamızı kamburlaştırıyor, bu pozisyonun bizi rahatlattığını yanılgısına kapılıyoruz. Aynı durum yürürken ve yatarken de geçerli oluyor, maalesef. Bel fıtığından korunabilmek için duruşumuza oldukça özen göstermemiz gerekiyor. Eğik durmayı alışkanlık haline getirmek, son derece zararlı olmakla beraber çok kötü sonuçlar doğurabilmektedir. Bu nedenle, dik durmayı alışkanlık haline getirmemiz gerek. Bilgisayar karşısında otururken, koltukta dinlenirken veya televizyon seyrettiğiniz zaman omurganızı dik tutmalısınız. Ayrıca bu noktada, bir yastık veya bel destekleyicisi yardımıyla belinize destek sağlayabilirsiniz. Günlük hayatta en çok yaptığımız aktivitelerden bir tanesi bilgisayar kullanmak olduğu için bu örnekten biraz daha devam edelim. Bilgisayar kullanırken sırt bölgesine yakın bir şekilde oturmalısınız. Bununla birlikte, bilgisayarınızı göz hizasına getirmeyi ve dizin 90 derecelik açısını sağlayabilmek adına ayağınızın altına destek koymayı unutmayın.


    Hareketsiz yaşam omurganızda yıpranmaya neden olacağı için, sporu hayatınıza entegre etmeniz gerekiyor. Elbette, profesyonel seviyede bir spor yapmaktan bahsetmiyoruz burada. Ancak yürüyüş, yüzme gibi aktiviteleri düzenli hale getirmenizde fayda var. Bunların haricinde, yatacağınız yatağı belirlemek de bir hayli önem arz ediyor. Kalitesi tartışılmayacak bir ortopedik yatak seçmelisiniz. Ayrıca fazla kilolarınızdan kurtulmanız gerekiyor; fazla kilolarınızdan kurtulup ideal kilonuza kavuşmalısınız. 

    Bel fıtığından korunma yollarından bir tanesi de ağır yük kaldırmaktan kaçınmaktır. Ağırlık kaldırmak ve ani dönüşler yapmak, bel ve boyun ağrılarının esas tetikleyicileri arasındadır. Bel fıtığı rahatsızlığı ile karşı karşıya kalmak istemiyorsanız, ağır yük taşımamaya özen göstermelisiniz.


    İlgili İçerikler
    Canlı Destek
    -
    Canlı Destek